تغییر ساعت آغاز کار به دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان رضوی از ۱۵ خرداد اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد
سرخط خبرها

وجود ۱۲۷ گود در مناطق شهرداری مشهد | رفع خطر از ۶ گود حادثه خیز

  • کد خبر: ۳۹۰۳۲
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
وجود ۱۲۷ گود در مناطق شهرداری مشهد | رفع خطر از ۶ گود حادثه خیز
مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد گفت: تعداد کل گود‌های موجود در مناطق شهرداری در سال جاری ۱۲۷ مورد است که از این تعداد برای ۶ مورد رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده و این گود‌ها با خاک پر و رفع خطر شده است.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از معضلات ساخت وساز در شهر، به ویژه پروژه‌های ساختمانی، اداری یا تجاری که به هر دلیل تعطیل شده، گود‌های به جا مانده از این پروژه هاست. هرچند که براساس مقررات، پیمانکاران و سازندگان باید درباره ایمن سازی این گود‌ها اقدام کنند، اما با تعطیل و رها شدن پروژه به مرور زمان این گود‌ها تبدیل به نقاطی پرخطر، چه از نظر ایمنی و چه از نظر اجتماعی می‌شوند. ازاین رو شهرداری‌های مناطق مختلف این گود‌ها را شناسایی و اسامی آن‌ها را برای تعیین تکلیف شدن به کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام می‌کنند.

مشهد نیز به دلیل انبوه ساخت وسازها، از نظر وجود گودها، وضعیت مناسبی ندارد و در برخی نقاط شهر شاهد گود‌هایی عمیق هستیم که ماه‌ها و حتی سال‌ها رها شده اند و این گود‌ها اینک به محل تجمع معتادان، انباشت زباله‌ها و البته نقاطی پرخطر برای ایمنی اهالی آن محل تبدیل شده اند.

گود‌ها در انتظار تصمیم ماده ۱۰۰

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری هم در رابطه با تعداد کل گود‌های موجود در مناطق شهرداری در سال جاری اظهار کرد: تعداد کل گود‌های مناطق شهرداری ۱۲۷ مورد است که از این تعداد برای ۶ مورد رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده و این گود‌ها با خاک پر و رفع خطر شده، اما برای ۱۲۱ گود دیگر اقدامات مربوط به نظر کارشناسان در حال پیگیری است تا بتوانیم این تعداد دیگر را هم با رأی مقتضی تعیین تکلیف کنیم.

مسعود ایاز افزود: همچنین تعداد گود‌های مناطق شهرداری در سال گذشته ۱۵۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن رفع خطر شده است.
او با بیان اینکه گود‌های پرخطر ساختمانی یکی از معضلات شهری است که زمینه ساز خطر‌های جانی و مالی برای شهروندان است، تأکید کرد: به دلیل اهمیت موضوع، اداره کل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد از ابتدای سال گذشته با همکاری دستگاه قضایی، اقدامات جدی‌تری برای رفع خطر این گود‌ها انجام داده است.

شاخص گود‌های پرخطر

ایاز با بیان اینکه برای رفع خطر گود‌های پرخطر شهر اقداماتی جدی در دستور کار کمیسیون ماده ۱۰۰ است، اظهار کرد: به طور قطع برای گودی که به تشخیص کارشناسان پرخطر معرفی شود، تصمیمات مناسب گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع گود‌ها در شهر همیشه بوده‌است و تا زمانی که ساخت وساز وجود داشته باشد با معضل وجود گود‌های در دست ساخت یا گود‌های رهاشده روبه رو هستیم، تصریح کرد: به طور قطع برای هر پروژه ساختمانی که از شهرداری پروانه بگیرد، گود ایجاد می‌شود تا اقدامات بعدی ساختمانی در آن انجام شود، اما زمانی که یک گود وجود دارد و فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد، پس از گذشت مدتی از تعطیلی پروژه، گود مورد نظر تبدیل به گود پرخطر می‌شود و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی گود‌ها کار آسانی نخواهد بود، ادامه داد: موضوع پرخطر شدن یک گود به چند شاخص بستگی دارد که یکی از آن‌ها تعطیلی پروژه است. در مراحل بعد نظر کارشناسان و مهندس ناظر پروژه ملاک است که اعلام کنند ایمنی لازم برای گود مورد نظر رعایت شده است یا خیر.

تعیین تکلیف گود‌ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری

ایاز تأکید کرد: البته نظر کارشناسی پرخطر‌بودن یا نبودن یک گود توسط مهندس‌ناظر مربوط به پروژه‌ای است
که مهندس‌ناظر دارد، اما برای پروژه‌هایی که مهندس‌ناظر ندارند، موضوع پرخطر بودن یا نبودن آن گود توسط کارشناس رسمی دادگستری اعلام می‌شود و پس از اخذ استعلام‌ها اگر گود رفع خطر شود مشکلی وجود نخواهد داشت و در غیراین صورت، موضوع گود مربوط در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و برای آن پرونده تشکیل می‌شود تا در نهایت رأی این کمیسیون برای تعیین تکلیف شدن گود اعلام و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه گود‌های رها شده در همه نقاط شهر وجود دارد و ما نیز به واسطه مسئولیتمان در حال پیگیری این موضوع هستیم، ادامه داد: مناطقی که ساخت وساز در آن‌ها بیشتر باشد، گود بیشتری هم دارند، اما درعین حال مناطق یک، ۸، ۹ و ۱۱ شهرداری دارای بیشترین گود شناسایی شده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->